الخميس, سبتمبر 19, 2024
الخميس, سبتمبر 19, 2024
Home » ‘رفعت عيني للسما’ يعبد طريق فتيات من الصعيد

‘رفعت عيني للسما’ يعبد طريق فتيات من الصعيد

by admin

 

مجموعة من الشابات القبطيات يجبن شوارع قرية البرشا بمحافظة المنيا بفرقتهن ‘مسرح الشارع’ لتحقيق أحلامهن الفنية.

The Middle East Online

المنيا (مصر) – شكلت مجموعة من الشابات القبطيات اللاتي يجبن شوارع قرية البرشا بمحافظة المنيا في صعيد مصر، فرقة “مسرح شارع” لتحقيق أحلامهن الفنية.

ولم تكن تعلم هؤلاء الفتيات أن عروضهن في الشارع لن تتحدى التقاليد المحلية فحسب، وإنما ستأسر القلوب أيضا في الدورة السابعة والسبعين لمهرجان كان السينمائي الذي فاز فيه فيلم “رفعت عيني للسما” بجائزة العين الذهبية لأفضل فيلم وثائقي ليصبح أول فيلم وثائقي مصري ينال هذه الجائزة.

الفيلم من إخراج ندى رياض وأيمن الأمير ومن إنتاج شركة فلوكة فيلمز. ويتحدث عن رحلة فرقة “بانوراما البرشا” النسائية التي تأسست عام 2014 وأحلام أعضائها في ظل التحديات المجتمعية. وتم تصويره على مدار أربع سنوات.

وقالت المخرجة ندى رياض “الفيلم يتحدث عن مجموعة من البنات في صعيد مصر في قرية البرشا إللي بيكونوا فرقة ‘مسرح شارع’ والفيلم بيتابعهم على مدار أربع سنين، كل واحدة فيهم عندها حلم إنها تبقى فنانة سواء مغنية أو راقصة باليه أو مخرجة مسرح، وعلى مدار أربع سنين بنشوفهم وهما بيحاولوا يحققوا أحلامهم وبيشقوا طريقهم الفني”.

ويسلط الفيلم الضوء على التحديات المجتمعية التي تواجهها المرأة في صعيد مصر وطرق مواجهتها.

وأوضحت ماجدة مسعود إحدى أعضاء الفرقة “العروض بتاعتنا إحنا بناقش فيها إللي إحنا معترضين عليه في البلد، فكنت حابة إن إحنا نوصل للناس إنه لا مش علشان أنا بنت متكلمش، لا أنا بنت أقول رأيي عادي، أختار الدراسة إللي أنا هدرسها، أختار العريس إللي أنا هكمل معاه حياتي، فكل ده كنا عايزين نوصله، يعني إحنا دلوقتي بنوصله بالمسرح، ودلوقتي بنوصله بالفيلم، ولما الناس تشوف الفيلم ده هيوصلها أكتر”.

كما أكدت هايدي سامح، وهي عضو آخر في الفرقة، على ضرورة أن تتمتع المرأة بالحرية في اختيار كل ما يخصها.

وقالت “البنت ليها حرية، ليها وجهة نظر، من حقها تكلم، ومن حقها تحلم، ومن حقها تسافر وتتعلم، حتى لو حلمها ده مش شرط يكون في الفن، ممكن واحدة عادي نفسها تبقى جزارة مثلا، هي نفسها تعمل ده، الجزارة متكتبتش للولد أو للراجل، الأحلام والحاجات إللي إحنا بنعملها الحاجة نفسها متعرفش ولد من بنت، فالبنت من حقها تعمل كل حاجة إذا كان في الفن أو في الشغل أو في أي مجال”.

وعُرض الفيلم لأول مرة في “أسبوع النقاد” بمهرجان كان في وقت سابق من العام، ومن المقرر عرضه قريبا في دور السينما بمصر.

وأفاد المخرج أيمن الأمير “كنا بنسافر كتير، وفي لحظة من اللحظات شوفنا البنات بيعملوا عرض ‘مسرح شارع’ في قرية جنب قريتهم، وكان عرض بالنسبة لنا ملهم جدا لأنه طول الوقت كانوا بيتكلموا عن حاجات تخصهم جدا زي أهمية التعليم، زي العنف الأسري، زي الزواج المبكر… وكان طول الوقت بيتفاعلوا مع الجمهور بشكل قوي، ومش طول الوقت كان ردود الفعل بتبقى إيجابية، ورغم كده كانوا مكملين وطول الوقت كان عندهم طموحات وأحلام كبيرة جدا وكأن العالم كله ملكهم وكأن مفيش أي حاجة ممكن توقفهم”.

 

You may also like

Editor-in-Chief: Nabil El-bkaili

CANADAVOICE is a free website  officially registered in NS / Canada.

 We are talking about CANADA’S international relations and their repercussions on

peace in the world.

 We care about matters related to asylum ,  refugees , immigration and their role in the development of CANADA.

We care about the economic and Culture movement and living in CANADA and the economic activity and its development in NOVA  SCOTIA and all Canadian provinces.

 CANADA VOICE is THE VOICE OF CANADA to the world

Published By : 4381689 CANADA VOICE \ EPUBLISHING \ NEWS – MEDIA WEBSITE

Tegistry id 438173 NS-HALIFAX

1013-5565 Nora Bernard str B3K 5K9  NS – Halifax  Canada

1 902 2217137 –

Email: nelbkaili@yahoo.com 

 

Editor-in-Chief : Nabil El-bkaili
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00